Tässä kun innostuin taas, ainakin hetkellisesti, bloggaamaan, niin joku saattaa näiden juoksuhehkutusten keskellä miettiä, että käyköhän se rouva Piha missään töissä. Mitä kävi Norjalle? No osoittautui äärimmäisen opettavaiseksi johtamiskokemukseksi heittäytyä Osloon kaupalliseksi johtajaksi ja vetää isohkoa norjalaista tiimiä esimiesalaisilla höystettynä. Mun työkieli oli norja ja näin hieman perspektiiviä saaneena, en ehkä tajua että sinne mä vaan menin ja aloin sönköttämään ja kuuntelemaan norjaksi. Kahdenkeskeiset keskustelut olivat helppoja, johtoryhmän väittelyt ja syvällisemmät keskustelut tosi vaikeita. Vaikka tulin samasta konsernista, samalta toimialalta, niin  yllätyin miten eri tavalla asioita tehdään, miten erilainen kulttuuri vallitsee kahden Pohjoismaan välillä ja miten erilainen markkinatilanne vaikuttaa toimintamalleihin. Näistä selvisin. Vaikeinta ja raastavinta oli hypätä Finnairin aamukoneeseen maanantai- tai tiistaiaamuna, yöpyä yksin kalliissa yksiössä Frognerissa ja palata kotiin torstaina tai perjantaina. Mun sydän särkyi, niin paljon jouduin olemaan poissa pienen, silloin tokaluokkalaisen, poikani arjesta. Vuoden mä siellä sinnittelin kokonaisuutena, jonka jälkeen olin valmis palaamaan kotiin.  

  

Ja mikä lottovoitto osuikaan kohdalleni! Pääsin aloittamaan Fondialla vietettyäni ensin pitkän kesäloman. 

Mä oon kenties Suomen, ehkä jopa Euroopan ainoa Sales Booster! Kerron myöhemmin lisää, mitä mä teen, mitä tykkään Fondian fantastisesta, ainutlaatuisesta kulttuurista ja johtamismallista. Kaikki aikanaan. Muistan miten ekana päivänä perehdytyksessä muhun teki vaikutuksen myös Fondian kansainvälisyys: samaan aikaan perehdytyksessä oli Liis Virosta ja Jonas Ruotsista. Kirjoitin vuodenvaihteessa Fondian blogiin myös fiiliksiäni lakiosastokonseptistamme, jota voi rinta rottingilla esitellä missä päin maailmaa hyvänsä. 

Ja on sitä käytykin esittelemässä, Financial Times on palkinnut Fondian kymmenen vuoden aikana eniten lakialaa muuttaneena GameChanger- tekijänä!  

 

Joten, mun fiilikset näin reilu puolen vuoden kuherruskuukauden on ihan superpositiiviset. Ihan kuin olis saanut lottovoiton! En olisi ikinä uskonut, että töitä voi tehdä näin kivalla fiiliksellä, inspiroivassa porukassa, samalla tulosta tehden. Ajattelin kertoa tuonnempana vähän lisää, millaisiin asioihin olen kiinnittänyt töissä huomiota, jotka tekevät Fondiasta ainutlaatuisen. Nyt kuitenkin, mukavaa työviikkoa!  

 

Leave a Reply

