Minä, ja lukuisat muut vanhemmat, olemme seisseet alkaneen viikon Helsinki Cupin jalkapallokenttien laidoilla kannustamassa, etsimässä palloja, kantamassa reppuja, voitelemassa voileipiä ja niin edelleen. Näissä tunnelmissa on kevyen juniorijalkapalloaiheisen kesäpostauksen aika.  
Tietenkin ennen turnauksen alkua hyvänä äitinä halusin varmistaa että pojan varusteet ovat kunnossa. Kuka nyt liian pienissä nappiksissa onnistuisi maalinteossa? Marssimme yhdeksänvuotiaan kanssa Kluuvin XXL-liikkeeseen ansiokkaan mainonnan perusteella. Helsingin Sanomien välissä jaettu liite sai maksajan kiinnostumaan 20 euron nappulakengistä. Ja kuka väitti ettei printtimainonta enää toimi? Syväkurkku Sanomilta tiesi kertoa, että norjalainen XXL on ymmärtänyt näyttävän ja usein toistuvan mainonnan roolin ovipumpun laulattajana.

  
Gotta love XXL myymäläkonsepti! Kun marssimme myymälään, ensimmäisenä vastaan tuli edullisten 7,90€ pallojen kori. Nappasimme peruspallon kainaloon. Kyllä sitä uutta palloa tarvitaan. Kas, seuraavassa korissa olisi tarjolla vain muutaman euron kalliimmalla Messi-pallo. Luovutaanpa tuosta 7,90€ pallosta ja koriin 9,90€ Messi-pallo. Eteenpäin astelessamme matkalla tuli vastaan viekä yksi kori täynnä vielä hienompia palloja: Champions’ League -pallot! Ja vain 14,90€. Siihenhän me päädyimme. Taidokkainta ylösmyyntiä evö, voisi sanoa. Asiakas upgreidaa heräteostostaan, ilman että vielä on panostettu varsinaiseen myyntityöhön. Kuka retail-ketju XXL:n lisäksi osaa konseptioda ylösmyynnin sisälle myymäläkonseptiin? Keskustelimme tästä vilkkaasti Facebookissa ystävieni kanssa, ja tunnustimme tosiasiat: tähän ei taida muut pystyä? Tuleeko teillä mieleen? Ilmianna kotimaiset retail-osaajat kommenteissa!

Ostopäätöksen tehneinä löysimme nappulakenkäseinän. Myyjää ei tässä vaiheessa vielä näkynyt. Nappasimme testiin myös syksyn sisäjalkapallokerhoa varten sisäpelitossut. Vain 19,90€. Jo toinen heräteostos. Ei pöllömmin. Kunnes tuli aika alkaa sovittamaan niitä tossuja mitä varten XXL:än lähdettiin. Nappulakengät tekonurtsille siis hakusessa. Adidaksella oli samanlaiset millä nyt on pärjätty ja tehty maaleja, hintaan 19,90€. Olin sivusilmällä tässä kohtaa silmäillyt Niken Ronaldo-tossuja, näyttiväthän ne seinän staileimmilta tossuilta muotitietoisen äidin silmiin. Kuitenkin olimme päätymässä edullisiin Adduihin, kunnes paikalle marssii XXL:n myyjä. Kysyin, että mitkä olisi hänen mielestään hyvät tossut? Myyjä ei epäröinyt, kun sanoi, että “ei epäilystäkään. Eniten maaleja tehdään Niken CR-tossuissa. Niissä pallokosketus on ainutlaatuinen, lähes maaginen”. Vain muutamalla lauseella myyjä sai äidin ja pojan silmät loistamaan: nämä tossuthan ne pitää olla jos aikoo tehdä maaleja! Lopputulos: olimme ostamassa 19,90€ tossuja kun astelimme XXL:n ovista sisään. Taidokkaan myymäläkonseptin ja maailmanluokan myyntityön ansiosta 19,90€ nousi (pallo 14,90€ + sisäpelitossut 19,90€ + kalliimmat nappikset 70€= yli sataseen. Business case sille että

  1.  mainonta houkuttelee asiakkaat liikkeeseen
  2. myymäläkonsepti tukee ylösmyyntiä
  3. ammattitaitoinen, motivoitunut myyjä uskaltaa myydä malliston parhaita ja kalleimpia tuotteita

on helppo laskea.

Samalla XXL:n maailmaan vihkiytyneet ystäväni valistivat minua, millä XXL johtaa myyntiä. Norjassa ystäväni ovat kertoneet että XXL:n johdolla on kesken norjalaisen hytte-viikonlopunkin pettämätön tuntuma siihen, mitä asiakas ostaa ja mitä XXL asiakkaalle myy. Koko paletti on hiottu konseptin muotoon ja sitä johdetaan. Kuulostaa itsestään selvältä, muttei taida sitä joka ketjussa olla?
Eräs urheilubrändien retail-asiantuntija ystäväni tiesi että XXL kouluttaa ja motivoi myyjiä hyvin myyntikilpailuilla. Henkilökunta pystyy seuraamaan omia ja osastonsa lukuja, ja uskallan väittää että tiukalla päivittäisjohtamisella lähiesimies tsemppaa porukkaansa. Nopeilla hintavaihteluilla saadaan kuluttajat hankkimaan keskimäärin normihinnoilla. Onko tämä kaikissa retail-ketjuissa arkipäivää?
Ja viisasta ystävääni Merjaa lainaten: myynnin tuloksen tekemisessä keskeistä on rekrytoinnin merkitys. Koskee niin johtoa, esimiehiä kuin itse myyjiäkin. Myynti on kaiken muun lisäksi intohimolaji ja jos et ole oikeassa paikassa oikeaan aikaan, on hyvä miettiä jotain muuta. Toinen asia on menestyvän myyntiyrityksen oikeanlainen myynti-ilmasto, sen rakentaminen ja sen jatkuva ruokkiminen. Tarkoittaa taitavaa myynnin ohjaamista, johtamista ja esimiestyötä, jokainen tietää oman roolinsa ja tekee töitä itsensä ja tiiminsä eteen oli vastuualue mikä tahansa. Merjan näkemyksen mukaan juuri XXL:ssä ja myös Gigantissa minusta em. asiat korostuvat. Show, tuloksen tekeminen ja myynninnälkä lähtee liikkeelle Gigantissa jo Irmeli Rytkösestä. “Olin kuuntelemassa häntä muutama viikko sitten ja olin aika vaikuttunut siitä mitä tekevät”, Merja suitsuttaa. 
Myynninjohtamisen ammattilaiset Merja Laakso, Mika Engblom, Jussi Ikkelä ja Mika Rubanovitsch, kiitos keskustelusta. Jatketaan sitä täällä ja otetaan muut myynnin ammattilaiset mukaan. Ilmianna Suomen parhaat myyjät ja myyntimallit!
Ja tsemppiä kaikille Helsinki Cup-pelaajille! Yhdeksänvuotiailla pelit loppuivat tänään, mutta nauttikaa juniorijalkapalloilusta Helsingin kentillä!
P.S. kaikki jalkapalloilijoiden vanhemmat. Mä löysin noiden nappiksien lisäksi pojalle ihan huikeat säärisuojat Storellilta, ne nimittäin suojaavat nilkkoja ja sinne pussukkaan sujauttetaan sitten nuo itse säärisuojat. Toimii, totesi joukkueessaan eniten maaleja tehnyt yhdeksänvuotias! Kiitos Cristiano Ronaldo.

2 thoughts on “Vakuuttavat myyntipuheet upposivat juniorijalkapalloilijan äitiin kuin veitsi voihin 

  1. Ihme että poikasi pelasi kuvien perusteella niillä vnhoilla adidaksen tossuilla eikä niillä “ronaldon kengillä” jotka muuten oikeasti maksavat noin 300 euroa. Junioritossut ovat aivan toiset kengät, ja teitä on varmasti ollut helppo huijata siellä kaupassa kuin ronaldon puolustajia kentillä.

    Koska muuten palaat takaisin töihin? Olet ollut jo aika kauan “lomilla”.

    T. Anders

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s