Keväällä innostuimme supertyttöporukalla ilmoittautumaan Tukholmaan DN Halvmarathonille. H-hetki koittaa tänä viikonloppuna. Meitä lähtee toistakymmentä supertyttöä Tukholmaan. Ohjelmassa juoksemisen lisäksi shoppailua ja syömistä. Meillä on tosi kiva hotelli ihan startin ja maalin vieressä, joka sattuu vielä olemaan mun yksi suosikkihotelleista. Lydmar!

Olen aiemmin luvannut postata miten itse valmistaudun puolikkaalle, mutta kannattaa muistaa että jokainen meistä on erilainen ja se mikä sopii mulle, ei välttämättä ole sinun valmistautumisessa hyvä juttu. Ja ollakseni rehellinen, en joka kerta tee samalla tavalla (vaikka varmaan kannattaisi) koska en muista syömisiä ja muita juttuja. Vinkki numero yksi voisi olla että kirjaa valmistautumisesi ylös ja juoksun jälkeen fiilikset, niin pystyisi paremmin oppimaan mikä toimii ja mikä ei.

20130912-134714.jpg

20130912-134815.jpg
Tärkein neuvo on tietenkin se että ilmoittaudu rohkeasti johonkin juoksutapahtumaan, oli tavoite sitten juosta 5km, 10km tai sitten puolimaraton. Itse ainakin motivoidun parhaiten kun tavoittelen jotakin ja tiedän harjoittelevani jotain maalia kohti ja näytön paikka on tulossa. Kun harjoittelu on tehty, on aika alkaa fiilistellä itse kilpailua.

Viimeisen viikon, kahden aikana varmin tapa pilata kilpailu on treenata liian kovaa ja liian paljon. Itse kevennän tekemistä paljon enkä tee enää mitään keskiviikon jälkeen jos kisa on esimerkiksi lauantaina. Vikalle viikolla kun tavoite lähestyy niin herkästi jännitys hiipii mukaan kuvioihin. Ei kannata antaa liikaa valtaa jännitykselle ja rauhallisena pysyminen olisi valttia. Varsinkin ensikertalaisena helpommin sanottu kuin tehty…

Kisaa varten kannattaa varmistaa että kaikki vaatteet ja tossut ovat edellisenä päivänä pesty ja esillä. Nimim. Midnight Runilla juuri ne shortsit mitkä olisin halunnut laittaa päälle, oli pesussa… Itse olen pari kertaa tehnyt sen virheen että olen pukenut liikaa päälle. Jos lämpötila on yli +13c, juoksen itse shortseissa ja hihattomassa topissa. Talvivarusteet on erikseen. Inhottavinta on jos tulee liian kuuma! Ja vaikka edellisenä iltana löytäisit kaupasta maailman ihanimmat juoksutopin tai tossut, kisaan laitetaan vaan vermeet joita on testattu aikaisemmin. Mä hankin kesällä erilliset tossut, jotka on hyvät nopeille lenkeille ja käytän samoja kisoissa. Ne on kevyet ja kivat! Ja ne on Asics DS Trainerit.

20130912-140116.jpg

20130912-140219.jpg

20130912-140253.jpg

20130912-140408.jpg

Ja edellisenä iltana on hyvä katsoa inspiroiva soittolista ja varmistaa että geelit ovat mukana. Mun soittolistalla tällä hetkellä on tällaisia biisejä, http://open.spotify.com/user/tanjapiha/playlist/0msOYGLRmWzalPp1D7WXXr
Itse käytän juostessa sellaista Spibelt-vyölaukkua jonne mahtuu puhelin, geelit, nenäliinoja sekä huulikiilto! Nenäliinat on kätevät koska melkein kaikki ravaavat ennen starttia vessassa ja kaikissa paikoissa ei ole riittävästi wc-tiloja, joskus joutuu puskaan pissalle. Jos kisa juostaan sateisena päivänä, kertakäyttösadetakista on iloa. Siinä voi pönöttää ennen starttia ja viskata sen sitten tienposkeen. En suosittele omien juomapullojen mukaan ottoa, en edes sellaisessa juomavyössä. Turha kantaa ylimääräistä mukana, koska kaikissa kisoissa on hyvin juomapisteitä. Jos on sateista, lippalakki juostessa on hyvä. Ja aurinkoisessa säässä tykkään itse juosta aurinkolasit silmillä. Ja jos epäilet että saatat saada rakkoja, sujauta pari Compeedia mukaan. Ja itse sivelin Vaseliinia Pariisin maratonilla sisäreisiin ja kainaloihin hankaumien ehkäisyyn, lyhyemmillä matkoilla en ole sitä tehnyt.

Kannattaa muuten myös katsoa missä startti on! Mä sekoilin yhtenä vuonna HCR:llä kun startti ei ollutkaan siellä missä edellisvuonna. Tuli kiire juosta lähtöviivalle…

Syömisestä ennen kisaa olen joka kerta yhtä epävarma. En juurikaan tankkaa ennen puolikasta, ehkä lisään pari päivää ennen tummaa leipää ruokavalioon, mutta puolikkaalle ei mielestäni tarvitse mitään överihiilaritankkausta. Maraton sitten on erikseen. Lähinnä vaikeus on että nyt kun Tukholmassa kisa on klo 15, niin lounasta en taida syödä vaan keittelen hotellilla ehkä normaalin aamiaisen (niin Lydmarissa on niitä lättyjä ja kaikkia muita herkkuja…) jälkeen kaurapuuroa.

Kisaviikolla olen välillä käynyt hierojalla. Meillä on töissä niin upeasti järjestetty että siellä on koko ajan useampi hieroja hieman edullisempaan hintaan. Mulla ei ole muista urheiluhierojista kokemusta, mutta olen saanut vaivoihini apua Hierontakellarin Markkaselta. Käsittely voi ekalla kerralla tuntua tosi rajulta, kun paikat on jumissa, mutta suosittelen varaamaan aikaa ja testaamaan. Markkasen löytää täältä.

20130912-141717.jpg
Itse sain viime vuonna ennen Vantaan puolikasta loistavaa henkistä valmennusta meidän juoksukoulun valmentajalta Kirsi Valastilta. Näitä olen hokenut itselleni silloin kun tuntuu että voimat loppuu. Kirsi kutsuu niitä suggestioiksi: minä osaan. Minulla on hyvä olo. Olen harjoitellut ja pystyn tähän. Minä osaan ja pystyn. Olen voimakas ja energinen. Olen harjoitellut hyvin ja se näkyy minussa. Ennen starttia ajattelen näitä mielessäni ja kisan aikana saatan puhua (Pariisissa tein niin) itselleni ihan ääneen! Kannattaa lukea Kirsin Naisen juoksukirjasta lisää!
Kisan aikana kannattaa seurata vauhtia, ei puhelimesta, vaan suosittelen sellaisen kellon hankkimista. Itse ostin vuosi sitten Garmin Forerunnerin, joka on ihan huippu!

20130912-142408.jpg
Ja sitten vaan lähtöviivalle mieli iloisena ja suu hymyssä! Juoksusta kannattaa nauttia!

20130912-142508.jpg

20130912-142645.jpg

20130912-142709.jpg
Kisan jälkeen kannattaa juoda palautusjuomaa, syödä mahdollisimman pian vaikka energiapatukka ja saada palautuminen käyntiin. Mulla on erittäin huono tapa palkita itseni kisan jälkeen valtavalla Makuunin irtokarkkipussilla… Kannattaa muuten kisapaikalla vaihtaa kuivat vaatteet ylle ja vaihtokengätkin on ihan hyvät olla mukana.

Millaisia rutiineja teillä muilla on ennen kisaa?

20130912-164354.jpg

Leave a Reply

