Vajaa vuosi sitten turhauduin siihen että yritin treenata ja parantaa mun tuloksia yksin. Mussutin karkkia ja treenasin miten sattuu. En kokenut kehittyväni lainkaan. Maaliskuussa syntymäpäivänäni kävin töissä kehonkoostumusmittauksessa ja kun näin lukemat paperilla ei auttanut kuin tarttua ongelmaan reippaalla otteella. Löysin elämääni uuden vaihteen, jossa merkittävimmässä roolissa erityisesti alkuvaiheessa oli mun ystäväni Joelin suosittelema PT Thomas. Siellä mä punnertelin ja epäilin tuleeko tästä mitään. Ei siitä alkuun tullut, mutta vajaan vuoden treenaamisen jälkeen, niin ehkä siitä alkaa tulla. Tavoite mulla on koko ajan ollut harvinaisen selvä: paino alas ja puolimaraton alle kahteen tuntiin. Koko viime kesän tahkosin näiden parissa, kehittyen, muttei kuitenkaan riittävästi. Syksyllä saimme töissä viidelle naiselle järjestetyn Kirsi Valastin juoksukoulun palkinnoksi hyvistä tuloksista ja Kirsin laatiman harjoitteluohjelman myötä olen saanut juoksuharjoitteluun, tekniikkaan sekä lepopäiviin enemmän systematiikkaa. Image

Viime kesänä kun juoksin ne neljä puolimaratonia, en alittanut, hitto soikoon, sitä kahden tunnin rajaa. Läheltä piti, joten tänä kesänä se menee. Olen siitä varma. 

Tällä hetkellä mun sporttiviikko näyttää tältä: 

Maanantai: lepo ja hieronta

Tiistai: crossfit tai kevyt 45 min lenkki

Keskiviikko: vauhtikestävyyslenkki. Eilen esimerkiksi juoksin matolla ensin 10 min kevyesti, 10 min rennosti (vauhti 5:56), 25 min reippaasti (5:24 vauhdilla) ja 5 min kovaa (4:57) ja loppuun 5 min kevyesti. Tai sitten teen tässä vaihtoehtoisesti kahdentonnin vetoja. En ole aikaisemmin treenannut tällaisia vauhtikestävyysjuttuja ollenkaan, joten kai nää auttaa. Raskailta ne tuntuu vieläkin. Intervallit oon nyt pyrkinyt juoksemaan matolla, siinä vauhtia on helpompi kontrolloida ja koen että teen ne vauhdikkaammin koska matto ei hiljene itsestään…

Torstai: kevyt 45 min-60min

Perjantai: lepo

Lauantai: crossfit

Sunnuntai: pitkä lenkki 17-23 km. Kirsi suositteli että tätä kannattaa vaihdella, välillä pidempi, välillä lyhyempi. Viime sunnuntaina juostiin Lindan kanssa tosi pitkä lenkki, kaverin kanssa on niin paljon kivempi juosta pitkää lenkkiä! Sunnuntaina uudestaan!

Nyt koko tammikuun olen pystynyt tekemään ohjelmaa ja olen noudattanut sitä lähes kirjaimellisesti. Huhtikuun alussa sitten testataan selviänkö mä tällä harjoittelulla Pariisin maratonista. Ja toukokuussa olisi ensimmäinen mahdollisuus alittaa sitten puolimaratonilla se kaksi tuntia. Ilmoittauduin Helsinki City Runille…

Image

 

Vielä treenaamisesta piti sanoa, että supertyttöryhmässä mukana olo on antanut mulle todella paljon! Luin just jostain sporttilehdestä vuoden 2013 treenaamisen trendeistä, ja yllätys yllätys, sillä pienryhmäharjoittelu oli kuulemma tosi in. En voisi olla enempää samaa mieltä. Image

Image

Pariisiin en olisi kuuna päivänä ilmoittautunut, ellei Kirsi olisi mua sinne tsempannut. Sinä päivänä kun Pariisin maratonin ilmoittautuminen aukesi, tuli Kirsiltä viesti, että Tanja, nyt on aika. Ja jotekin mä menin ilmoittautumaan ja tässä sitä vaan treenaillaan… Vielä 66 päivää jäljellä treenata…

 

13 thoughts on “Treeniohjelmasta – tällä maratonkuntoon?

  1. Kiitos tästä postauksesta, olipa mielenkiintoinen. Ja tsemppiä Pariisiin! Menee loistavasti, olen varma. Typerä kysymys, miten mittaat tuon nopeuden intervalleissa matolla?Matto antaa km/h eikö? Tuo nopein jotain 13 km/h? En kyllä jaksaisi viittä minuuttia siinä vauhdissa…olet pro!

    1. Mulla on siihen sellainen iPhone apps, jolla saa katottua että mitä 12,1 km/h on, sen mukaan se olis 4:57. Kyllä mullakin meinas tehdä todella tiukkaa mennä tota vauhtia viis minuuttia. Kun kompuroin pois matolta, hyvä että sain sanottua että nyt treeni on tehty. Mutta viisaammat väittää, että noilla intervalleilla kehittyy…

    1. Kiitos, kiva kun muistit! Mä tilasin ton silloin n-a-p:n alesta, mutta laitoin takaisin koska koko oli liian pieni ja jotenkin livenä ne nahkakaistaleet sivuilla näytti jotenkin oudoilta. Nathaliella olis tällainen: http://www.nathalieschuterman.com/se/product/search/wool-jersey-dress-fw12diana?q=iro. Nyt alkaa vaan olla jo kevätvaatemoodi päällä… Oliko se niin että sä asut Tukholmassa? Lucky you: Nathalie, NK ja kohta myös Stella!

      Ootko sä tilannut tuolta Boutique 1:stä?

      1. Jep, mulla sama homma; kevät vaatteet mielessä eikä tuo musta värinä enää jaksa kiinnostaa kun on jo värikkäämpää kaupoissa. Tukholmassa asun; ihana kaupunki ja liian paljon ihania kauppoja😉 tällä “mammalomarahalla” ei paljon shoppailla – mutta haaveilla voi aina! Ja täällä on kohta myös sephora! Siellä voisin viettää kokonaisen päivän!

      2. Ei oo totta! Tuleeko sinne Sephora? Ja kuulemma myös Stella McCartney? Ja siellä on jo Nathalie! Ja NK josta saa Tory Burchia ja Josephia. Mä en kestä! Tukholma on niiiiin ihana. Mä haluan muuttaa sinne. Pitäs melkein tulla sinne joku viikonloppu vaan nauttimana ihanasta tunnelmasta ja pyörimään kauppoihin. Kuusvuotias olis innoissaan lähdässä mukaan, Junibacken ja Grönalund vetoaa aina.

      3. Joo, tänne vaan! siis sekä käymään että muuttamaan ; ) Huhujen mukaan sephora tulee biblioteksgatanille. on täällä vaan ihania kauppoja; mulberry, bottega veneta, LV, Gucci, Agent Provocateur….

        On 5 feb 2013 21:59 “Fashion Meets Business- Tanja Pihan blogi” wrote:

        > Fashion Meets Business commented: “Ei oo totta! Tuleeko sinne > Sephora? Ja kuulemma myös Stella McCartney? Ja siellä on jo Nathalie! > Ja > NK josta saa Tory Burchia ja Josephia. Mä en kestä! Tukholma on > niiiiin > ihana. Mä haluan muuttaa sinne. Pitäs melkein tulla sinne joku > viikonloppu va” >

      4. Tervetuloa!

        On 6 feb 2013 09:06 “Fashion Meets Business- Tanja Pihan blogi” wrote:

        > Fashion Meets Business commented: “Aah. Ihania kauppoja mainitsit. > Kunhan lumet sulaa, mä pyrähdän sinne!” > Respond to this comment by replying above this line > > New comment on Fashion Meets Business- Tanja Pihan blogi > > > > Fashion Meets Business > commented > -t > alla-maratonkuntoon#comment-846> on Treeniohjelmasta – tällä > maratonkuntoon? > -t > alla-maratonkuntoon>. > > in response to thereallifeblogger: > > > Joo, tänne vaan! siis sekä käymään että muuttamaan ; ) Huhujen > > mukaan > > sephora tulee biblioteksgatanille. on täällä vaan ihania kauppoja; > > mulberry, bottega veneta, LV, Gucci, Agent Provocateur…. On 5 feb > > 2013 > > 21:59 ”Fashi

  2. Moi! kuulostaa siltä että olet hyvässä vauhdissa kohti Pariisia! Ihaillen vaan katselin viime viikonlopun pitkän lenkin postausta : ) itselläni on vielä tekemistä ennekuin tuollaisia matkoja pystyy treenimielessä kipittämään.
    Mullakin on ekaa kertaa noita vetoja nyt ohjemistossa, ja tykkään niistä aikalailla🙂 oikein tuntee miten vauhti kehittyy!
    Kiva kun kertoilet myös tuosta valmennusasiasta. Itse oon nyt vaan omatoimisesti laatinut treeniohjelmaa, mutta valmennusta on harkinnassa.

    1. Moi, varmaan jokaisella on se oma piste mihin saakka kehittyy omalla kurinalaisuudella (ja eihän sitä edes aina tarvitse kehittyä, kunhan tekee omaksi ilokseen). Mua vaan alkoi turhauttamaan kun tein ja tein enkä oikein saanut muutosta aikaan. Nyt toivon että Suomen parhaan juoksuvalmentajan avulla saisin niitä kaivattuja tuloksia. Ja varmasti kevättä kohti mentäessä sullakin matkat pitenee ja vauhti paranee! Tsemppiä juoksuun ja kiva kun jaksat kommentoida. Se piristää aina🙂

  3. Ihailtavan ahkerasti olet kyllä treenannut!:) Tulee treeni-intoa muuten tosi paljon näistä postauksistasi, kiitos paljon!:) Mä päätin viime viikolla, että se olisi ensimmäinen puolimaraton ikinä tänä vuonna ja treenaus on jo alkanut!:)

    1. Mieletön päätös! Onneksi olkoon! Mikä puolikas sulla on mielessä? Ei sitten kannata tehdä samaa virhettä minkä mä innokkaana tein: eli muista pitää lepopäiviä, venyttele ja mieti jos silloin tällöin kävisit hierottavana. Kerro ihmeessä täälläkin miten sun treenaus sujuu!

Leave a Reply

