Tänään tulin töistä kotiin ja eteisen lattialla mua odotti paksu kirjekuori Itä-Suomen yliopistosta.

Ja siinä luki että mut on valittu opiskelemaan LL.M. -ohjelmaan oikeustieteiden laitokselle! Mä heitin paperit sinne pari viikkoa takaperin vähän leikilläni enkä ollut edes perehtynyt mitä LL.M. tutkinto aiheesta “International AND European Energy Law and Policy” pitää sisällään. No en mä tiedä vieläkään, mut pian pitää päättää ottaako opiskelupaikan vastaan vai ei. Joudun siis puntaroimaan haluanko viettää Joensuussa ainakin yhden viikonlopun kuussa ensi vuoden ajan. Toisaalta, oikeustieteelliset opinnot oli mun nuoruuden haave ja meno työelämässä ei tulevaisuudessa helpotu, joten lisäopinnoista voi olla hyötyä. Mistä sitä tietää vaikka viiden vuoden kuluttua konsultoisin syvällä rintaäänellä kaikkia oligarkkeja miten ne öljyputket kannattaa rahoittaa ja miten ne norjalaiset saa rakennettua maakaasuputken Suomeen. Tai ehkä mä keksin jonkun ympäristöystävällisen energiamuodon ja osaltani edistän uusiutuvaa, luontoystävällistä energiaa. Who knows.

20121109-190955.jpg

Ja ilman mun ihanaa ystävää Lauraa, joka kirjoitti mulle suosituskirjeen, en varmasti olisi tullut valituksi. Kiitos. Laura on muuten Suomen paras, ehkä yks maailman parhaista tällä alalla. Mä tiedän vaikken ookaan alan asiantuntija. Vielä.

Ja kauankohan sinne Joensuuhun ajaa? Ja voikohan luentoja seurata videoyhteydellä Helsingistä? Vai riittäiskö sellainen kirjekurssityylinen ote jos vaan tenttisin kurssit Helsingissä? Ja pärjäänköhän mä blondina kauppatieteilijänä jos niillä kaikilla muilla on pohjalla juristin tutkinto?

Näihin kuviin, näihin tunnelmiin. Saatan siis tehdä vuodesta 2013 hyvin poikkeavan: Finlandia-hiihto, Pariisin maraton ja lakiopinnot. Ja siihen normielämä: perhe ja työ. Jotenkin mieleen hiipii ajatus: älä ahnehdi liikaa…

Ja muuten, ne opinnot pitää sisällään tällaisia juttuja:

Components of the program include upstream oil and gas exploration of production, financing of international energy investments, protection of international energy investments and disputes in this area, international trade in energy products and the impact of international climate change regulation on energy activities. It also looks at the European energy law, including regulation of electricity and gas markets, external elements of EU energy law and policy and the Russian energy law and policy. In addition to the mandatory components of the course, the students can select other courses in the area of their particular interest.

12 thoughts on “Mut valittiin LL.M ohjelmaan!

    1. Mä ehkä tartten sua mun mentoriksi… Kun toi Suomen Laki -nimiset teokset ei oo mulla ollenkaan hanskassa. Ja ilman sun järkkäämää golfkierrosta Nordcenterissä tää asia ei olis ikinä tullut puheeksi Lauran kanssa, joten kiitos siitä että hain tänne ja tulin valituksi kuuluu myös sulle. Thanks honey.

    1. Thanks sweetie. Mua vähän jännittää kun ne muut on takuulla juristeja ja mä oon blondi kauppatieteilijä joka ei tiedä ees mitä energiamuotoja on olemassa. Ala sitten siinä rahoittamaan niitä tai tarkastelemaan niiden rahoituksen oikeusjuttuja… No, kai niistä voi lukea kirjoista. Ja opinnoista ei oo ikinä haittaa. Ja mä oon etäopiskelun maailmanmestari, tuskin sinne JOensuuhun tarttee kauhean montaa kertaa mennä.

  1. Ihan huikeaa! Onneksi olkoon! Kyllä sä siihen pystyt, vaikka voi hetkiäkin tulla, jolloin tekisi mieli heittää kaikki opiskeluun liittyvä niin pitkälle kuin pippuri kasvaa. Nimim. yön pimeinä tunteina väsätty MBA-esseitä.

Leave a Reply

